Zwycięzca Art Mural Challenge
Pierwsze malowidła w stylu street art pojawiły się w latach 60. i 70. XX w. Ich prekursorem był TAKI 183 – graficiarz z Nowego Jorku. Jego malunki opierały się wówczas na tzw. znakowaniu terenu, czyli tagowaniu i pisaniu swojego pseudonimu na murach lub metrze. Dzisiaj, efekty aktywności artystycznej w miejscach publicznych mają przyciągnąć uwagę przechodnia, po czym skłonić go do głębszej refleksji. Art Mural Challenge, którego istotą było skupienie na sztuce ulicznej zaangażował kreatywne osoby z całej Polski interesujące się tą tematyką. Dzięki konkursowi polscy artyści pobudzili swoją wyobraźnię i przedstawili nieszablonowe pomysły na zobrazowanie Łodzi.
Pomysłodawcą i Mecenasem Art Mural Challenge jest warszawski deweloper Profbud, realizujący swoją pierwszą, łódzką inwestycję mieszkaniową - Osiedle Primo. Przedsięwzięcie cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród miłośników sztuki ulicznej, która tym bardziej dla mieszkańców Łodzi nie jest obca. Miasto nie bez powodu nazywane jest polską stolicą street art’u – na jego szlaku artystycznym znajduje się już ponad 80 kultowych malowideł, do których 10 października dołączyło kolejne. Tym razem za sprawą Art Mural Challenge.
Akcja konkursowa trwała od 2 sierpnia i przyciągnęła wielu zwolenników kultury i sztuki. O jej wielkim powodzeniu świadczy fakt, że artyści przekazali ponad 100 kreatywnych prac, przedstawiających niepowtarzalny charakter Łodzi, w zmieniającej się rzeczywistości. Pomysłodawcom Art Mural Challenge zależało, aby każdy mógł mieć wpływ na przestrzeń i kolor Łodzi. Z tego względu drugi etap konkursu należał do głosujących, których zadaniem było wytypowanie 10 najlepszych koncepcji na mural. Inicjatywa na rzecz łódzkiej społeczności zaangażowała wiele osób z całej Polski, które oddały łącznie ponad 12 tysięcy głosów na ulubione projekty. Jury konkursowe w składzie delegata Biura Architektury Miasta, przedstawiciela Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, Krzysztofa Jankowskiego „Jankesa’’ (ambasadora akcji), firmy Profbud oraz przedstawiciela organizatora, wśród 10 projektów wybranych przez głosujących, po burzliwych obradach wyłoniło zwycięzcę. – Wybór najlepszej koncepcji muralu był niesamowicie trudnym i wymagającym zadaniem dla całego jury. Artyści wykazali się niezwykłą kreatywnością, przez co każda praca przedstawiała inną wizję Łodzi. Zainteresowanie całym przedsięwzięciem przerosło nasze oczekiwania. Dziękujemy wszystkim – zarówno uczestnikom, jak i głosującym za tak liczny udział w konkursie. Wierzymy, że dzięki naszej inicjatywie Nowe Centrum Łodzi, w miejscu gdzie powstaje nasza nowa inwestycja Primo, nabierze więcej barw i stanie się przyjaznym miejscem dla lokalnej społeczności – komentuje Monika Moczulska, Kierownik Marketingu i PR w firmie Profbud.
10 października to ważna data na mapie łódzkich, kulturalnych eventów. To właśnie w tym dniu odbyło się uroczyste odsłonięcie zwycięskiego muralu w konkursie Art Mural Challenge. Jego autorem jest Marcin Czaja, pracownik Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, twórca m.in. muralu inspirowanego twórczością Stanisława Lema na Galerii Krakowskiej. Pomysłowa koncepcja na nowe malowidło ścienne, jest odpowiedzią na motto konkursu – „Kocham Łódź”. Praca przedstawia przekrój kamienicy, a w niej ciekawe obrazy charakterystyczne dla Łodzi. Wyróżnia ją bogactwo szczegółów, potraktowanych z lekkim przymrużeniem oka. Atrakcyjną kompozycję utrzymano w komiksowej konwencji opowieści o Łodzi, jej historii i kulturze, co stanowi bezpośrednie odniesienie do festiwalu komiksu – istotnego dla Łodzian wydarzenia kulturalnego. Finałowy projekt zachwycił jury pod względem artystycznym, zgodności z tematyką konkursu, ekspozycji w kontekście otoczenia, a także spójności projektu ze specyfiką odbioru muralu w przestrzeni miejskiej. Zwycięzca osobiście nadzorował powstawanie muralu, a także odebrał nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł, ufundowaną przez dewelopera Profbud, finansującego całe przedsięwzięcie. W wydarzeniu, którego gospodarzem był Krzysztof „Jankes” Jankowski wzięli udział przedstawiciele władz lokalnych Urzędu Miasta Łódź, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, reprezentanci firm współpracujących z deweloperem Profbud oraz uczestnicy konkursu.
Mecenasem Art Mural Challenge jest firma Profbud, Partnerem Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Partnerem Instytucjonalnym Urząd Miasta Łodzi, natomiast Patronat Medialny nad konkursem sprawowało Radio Eska.
***
Profbud – firma deweloperska, która stawia na najwyższą jakość realizowanych projektów mieszkaniowych. Oferuje swoim Klientom mieszkania „szyte na miarę”. W ciągu 8 lat swojej działalności spółka zrealizowała wysokiej jakości projekty w atrakcyjnych lokalizacjach. Wszystkie inwestycje Profbud charakteryzują się sprawdzonymi rozwiązaniami architektonicznymi, wysokiej klasy materiałami, nowoczesnymi technologiami oraz nieszablonowym designem. Do flagowych projektów realizowanych obecnie na terenie Warszawy należą Osiedle Stella na Bemowie, Haven House na Gocławiu oraz Ligia na Ursusie. Firma rozszerzyła swoją działalność o nowe nieruchomości – Osiedle Primo w Łodzi. W 2018 roku planuje budowę 1200 lokali. Profbud jest członkiem Polskiego Związku Firm Deweloperskich.