Spektakl Teatru Chorea „Bachantki”
16 maja (środa) i 17 maja (czwartek) o godz. 20.00 odbędzie się spektakl „Bachantki” w reżyserii Tomasza Rodowicza. Spektakl będzie można zobaczyć w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych przy ul. Zachodniej 54/56. Bilety w cenie 15 i 20 zł do nabycia w AOIA.
16 maja (środa) i 17 maja (czwartek) o godz. 20.00 odbędzie się spektakl „Bachantki” w reżyserii Tomasza Rodowicza. Spektakl będzie można zobaczyć w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych przy ul. Zachodniej 54/56. Bilety w cenie 15 i 20 zł do nabycia w AOIA.
Spektakl „Bachantki” w reżyserii Tomasza Rodowicza stanowi trzecią, finalną fazę mierzenia się z najbardziej intrygującym dramatem Eurypidesa i jest próbą opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu innego niż w poprzednich projektach klucza. Do współpracy nad spektaklem został zaproszony amerykański choreograf Robert Hayden (tancerz, wieloletni współpracownik Ultima Vez, wcześniej współpracował już z CHOREĄ, między innymi tworząc ruch do naszego Oratorium Dance Project). CHOREA po raz kolejny sięga po tekst Bachantek. Efektem pierwszego etapu pracy był spektakl Bakkus – ędzynarodowa produkcja realizowana z Earthfall Dancew 2006 roku. Była to opowieść o konflikcie prawa i religii, przestroga przed fanatyzmem z jednej strony i nadużyciami władzy z drugiej, kryzysem wartości i grozą odpowiedzialności zbiorowej. Bakkus jest w tym spektaklu manipulatorem, charyzmatycznym przywódcą po przejściach, który chciałby grać rolę boga. dużego spustoszenia jakie wprowadza swoimi działaniami, nie udaje mu się porwać za sobą innych i doprowadzić do znalezienia kozła ofiarnego.
Druga część – Śpiewy Eurypidesa to opowieść o zbiorowym szaleństwie i ostrzeżenie przed niebezpiecznymi, bigoteryjnymi praktykami. Wyłaniająca się z chóru grupa kobiet, w zbiorowym uniesieniu sięga do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2,5 tysiąca lat temu jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje – energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, pół-boga, pół-człowieka, prowokują zdegradowany rytuał – dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Spektakl „Bachantki” – to konfrontacja tych dwóch wątków oraz odniesienie powstałych między nimi napięć do współczesnych relacji międzyludzkich. Dzisiejsze społeczeństwo to grupa, w której tak szybko, z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. Przy zanikaniu obecności boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. Wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych. Potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zrdukowana do znajdywania kozła ofiarnego.
W każdym z nas jest jednoczesna potrzeba porządku i chaosu, potrzeba szaleństwa i harmonii. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności boga?
16 maja 2012, środa, godz. 20:00 bilety w cenie 15 i 20 zł. 17 maja 2012, czwartek, godz. 20:00 bilety w cenie 15 i 20 zł.
Reżyseria: Tomasz Rodowicz Choreografia: Robert M. Hayden Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Robert M. Hayden Występują: J. Chmielecka, J. Jakubowska, M. Lipczyńska, A. Ścibor, J. A. Biedrzycki, P. Korbus, M. Maciaszek, K. Pałys, T. Rodowicz, K. Skolimowski Chór: Asia Filarska, Sandra Gierzek, Majka Justyna, Kamila Kalinowska, Asia Kłos, Ola Kozioł, Milena Kranik, Tola Marczak, Ola “Czarne Serce” Michałowicz, Marta Sterna, Elina Toneva, Paulina Tralewska, Patrycja Urbanowicz, Dara Weinberg.
autor: aioa