Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 5 =

RE-AUTOPORTRET- WYSTAWA PRAC JOLANTY EKIERT

15 maja  o godz. 18.00 odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Jolanty Ekiert pod tytułem „RE-AUTOPORTRET” w Galerii Foyer. Na wystawie pokazane zostaną obrazy olejne oraz gwasze.

15 maja  o godz. 18.00 odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Jolanty Ekiert pod tytułem „RE-AUTOPORTRET” w Galerii Foyer. Na wystawie pokazane zostaną obrazy olejne oraz gwasze.

 

O wystawie:

Mam zdecydowanie staroświecki gust i nigdy nie byłem admiratorem współczesnego malarstwa. Wolałem sztukę dawną i wielokrotnie wydawało mi się, że wszystko skończyło się już w XVIII, a najdalej w XIX wieku, wyjątek czyniłem dla portretu, który zawsze, niezależnie od epoki, stylu, czy techniki mnie interesował. Naturalnie bardziej jako próba uchwycenia charakteru postaci, jako wizerunek czyjegoś cielesnego i duchowego ja, niż jako rozstrzygnięcie plastycznego zadania stojącego przed artystą. Jolanta Ekiert ma w swoim dorobku szereg interesujących portretów i autoportretów, szczególnie intrygujący jest cykl „Justynoja”, który jest próbą, jak domyślam się, syntezy i integracji dwóch postaci – autorki i „Justyny”, która zapewne jest kimś bliskim, ale może być równie dobrze postacią fikcyjną, może jakimś drugim ja artystki – nie sądzę, że powinniśmy dążyć do wyjaśnienia tej tajemnicy.

 

Inna sprawa jest ze sztuką nieprzedstawiającą: moja wrażliwość na nią kończy się na etapie traktowania jej użytkowo, jako elementu wystroju wnętrza, jako przedmiotu dekoracyjnego. Tu właśnie zaistniał przypadek, że trafiam na obraz który przemawia do mojego wyobrażenia o wartościowej i nowoczesnej sztuce dekoracyjnej. Jest to „Pokłon I”, obraz z roku 1995. Njabardziej porusza mnie w nim gama kolorystyczna, szczególnie przeze mnie ulubione, a wyrafinowane zestawienia żółci, zieleni, brązów, szarości i czerni, podkreślone pasmami błękitu. Formy w nim istniejące, są tyleż abstrakcyjne co sugerujące jakiś wewnętrzny ruch, może wręcz nawet akcję niezdefiniowanych postaci. Widzę go jako doskonałą dekorację nowoczesnego, bardzo oszczędnie umeblowanego wnętrza mieszkalnego, jadalni lub salonu, a też i np. reprezentacyjnej sali konferencyjnej w luksusowym banku, jest w nim jakaś trudna do zdefiniowania nuta wytwornej, chłodnej elegancji, jakieś arystokratyczne połączenie prostoty i perwersji, a jego tytuł „Pokłon” rzeczywiście skłania widza do tego, aby pokłonił się przed nim i jego twórczynią z podziwem i uznaniem.

Janusz Majewski, luty 2002r.

 

Jolanta Ekiert pokazuje akty. Czasami jest to pojedyncza naga postać, jednak zwykle artystka zestawia kilka figur, przedstawiając na przykład jedną z przodu, a drugą z tyłu.Sugeruje przez to, ze być może mamy do czynienia tylko z odbiciem w lustrze. Sugestia zwielokrotnień (sobowtórów, bliźniaków) pojawia się także w innych obrazach, gdzie układ jest swobodniejszy. Grzegorz Sztabiński Gdy się spotkaliśmy po raz pierwszy, staliśmy na najwyższym piętrze kamienicy przy ulicy Kilińskiego i rozmawialiśmy o śmierci. Jola pochwaliła się później swoimi wierszami, który opublikowałem w samizdacie o niewielkim nakładzie „NIE TAK T”. Były, moim zdaniem, świeże i pełne kobiecego polotu. Potem wspólnie z Jackiem Jóźwiakiem zrealizowaliśmy ponad dwugodzinny film „Blow-up” na podstawie klasyka Antonioniego. Z owego czasu wspominam mile czas spędzony z Jolą, wzajemne odwiedziny oraz inspiracje. To prawdziwa kobieta, myślę, gdy w moim hipokampie pojawia się postać owiana tajemnicą malarki.

Jerzy Zachara

 

Jolanta Ekiert Absolwentka PWSSP w Łodzi na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. Wystawy: 1984 – „Interart’84”, Poznań, wystawa stypendystów Ministerstwa Kultury i Sztuki, Polska 1986 - Łódzki Salon Wiosenny ’86 – B.W.A., Polska 1987 – „International Exhibition of Miniature Art.” – Toronto, Kanada 1987 - 4 Exposition Internationale “Petit Format de Papier”, Couvin, Belgia 1988 – “International Exhibition of Miniature ART”, Toronto, Kanada 1989 – “Stypendyści ‘87, ‘88, ‘89” Galeria Łódzka Muzeum Historii Miasta Łodzi, Polska 1990 – „Postawy” – Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź, Polska 1990 – XV Festiwal Malrstwa współczesnego, Szczecin, Polska 1990 – Publikacja siedmiu prac w amerykańskim magazynie artystycznym „The Dirty Goat”, Austin, USA 1990 – „International meeting of artists in Lwów PLUS’90”, Lwów, Ukraina 1990 – “Internationale Exhibition of Miniature Art” HONORABLE MENTION, Toronto, Kanada 1991 – “International Exhibition of Miniature Art” , Toronto, Kanada 1995 – Wystawa Portretu, galeria “Punkt”, Łódź, Polska 1995 – Wystawa indywidualna Malarstwo: Portret – olej, Erotyki – gwasz, Teatr Nowy, Łódź, Polska 1996 – Wystawa indywidualna „Impresja na temat”, Galeria Alliance Francaise, Łódź, Polska 1997 – „Płaszcz Arlekina” – Galeria Tower Building, Łódź, Polska 1997 – „Medicatio Combustionis” – Międzynarodowe Sympozjum, wystawa towarzysząca :Malarstwo, instalacja”, Bydgoszcz, Polska 1998 – Galeria jednego obrazu „Izolda złotowłosa”, Alliance Francaise, Łódź, Polska 1998 – Wystawa indywidualna „Soissons’98”, Alliance Francaise, Łódź, Polska 1999 – Malarstwo „Portret”, Galeria Alliance Francaise, Łódź, Polska.

Autor: aoia