Pracowity 2020 rok w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Miniony rok był dla Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi szczególny z wielu powodów, nie tylko ze względu na pandemię. W 2020 roku muzeum obchodziło 60-lecie swojej działalności, zwieńczone wystawą jubileuszową. Mimo wielu trudności i ograniczeń, z jakimi borykały się wszystkie instytucje kultury, udało się zrealizować wiele projektów, zarówno artystycznych, jak i inwestycyjnych.
Był to rok pełen wyzwań, ale i sukcesów w postaci nowych wystaw, zakończenia kompleksowej modernizacji, hojnej darowizny od japońskiej artystki oraz pozyskanych dofinansowań, dzięki którym realizacja zaplanowanych działań była możliwa.
W 2020 roku została zakończona 16. – pod wieloma względami rewolucyjna – edycja Triennale, najstarsza i najważniejsza prezentacja zjawisk związanych z medium tkaniny. Edycja poświęcona jednemu tematowi przewodniemu – przekraczaniu granic, o wzbogaconej formule, spójnym charakterze, stanowiąca ważny komentarz do problemów współczesności.
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny zostało nagrodzone "Plastrem Kultury 2019" i uznane za wystawę roku w plebiscycie wyróżniającym najważniejsze łódzkie wydarzenia organizowanym przez Plaster Łódzki.
Znaczenie Triennale dostrzegają nie tylko mieszkańcy naszego miasta, ale również artyści z całego świata. Wśród nich znalazła się Hiroko Watanabe – japońska artystka, profesor Uniwersytetu Tama Art w Tokio, jurorka wielu wystaw oraz konkursów międzynarodowych, która odwiedziła Polskę podczas otwarcia 16. MTT. Doceniając znaczenie Triennale oraz zaangażowanie CMWŁ w popularyzację zjawisk związanych z medium tkaniny, artystka przekazała na rzecz muzeum darowiznę w wysokości 100 000 dolarów.
- Czujemy się zaszczyceni tym pięknym gestem. Przekazane środki pomogą nam w realizacji kolejnych przedsięwzięć mających na celu popularyzację dokonań i zjawisk w dziedzinie tkaniny artystycznej.– mówi Aneta Dalbiak, Dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Ubiegłoroczne Triennale stało się też inspiracją dla projektu „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale”, do którego CMWŁ zaprosiło uczestników w wieku 8-14 lat. Ich zadaniem było spojrzenie na prezentowane podczas wystawy dzieła z własnej, osobistej perspektywy, a następnie przedstawienie swojej interpretacji muzealnej publiczności, m.in. podczas oprowadzań czy za pośrednictwem autorskich katalogów. Wyrazem uznania dla tego projektu oraz działań edukacyjnych CMWŁ jest nagroda w plebiscycie „Punkt dla Łodzi”, w którym mieszkańcy miasta zgłaszają pozytywne inicjatywy zrealizowane w Łodzi w minionym roku. Kapituła w kategorii „Inicjatywy” doceniła właśnie projekt CMWŁ.
W 2020 r. młodzi uczestnicy tego projektu podjęli się przygotowania wystawy na wybrany przez siebie temat. Tak powstała „Ziemia (p)oddana”, ekspozycja będąca opowieścią o relacji człowieka z naturą. Przestrzeń wystawy wypełniają prace ze zbiorów muzeum – wybrane i zinterpretowane przez młodych kuratorów i ich autorskie instalacje.
W minionym roku, z okazji 60-lecia działalności muzeum, powstała również wystawa „Działy otwarte / Działy zamknięte”, dla której punktem wyjścia stały się refleksje nad historią instytucji, specyfiką kolekcji i zmieniającą się rolą muzeów, przedstawione ze współczesnej perspektywy. Choć stworzona z myślą o jubileuszu muzeum, nie jest historycznym podsumowaniem dorobku CMWŁ, a swoistym laboratorium, w ramach którego instytucja otworzyła swoje zbiory – zarówno z kolekcji tkaniny artystycznej, przemysłowej, jak i odzieży – na interpretacje zaproszonych przez Martę Kowalewską kuratorów: Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej, Małgorzaty Markiewicz i Marcina Różyca oraz zaangażowanych w wystawę artystów.
Pod koniec roku CMWŁ zakończyło także budowę nowej wystawy stałej „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie historie”. Wystawa zlokalizowana w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej (dawniej: Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej) opowiada historię wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców. Losy bohaterów ukazane są na przestrzeni XIX i XX w. na tle zdarzeń historycznych i społecznych. Inspiracją dla tych mikrohistorii były rodzinne wspomnienia, pamiętniki i wywiady, będące zapisem historii mówionych najstarszych mieszkańców Łodzi.
- Wystawa „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie” powstała dzięki zaangażowaniu ogromnego zespołu ludzi, ale także przy nieocenionym udziale mieszkańców naszego miasta. Łodzianie ogromnie nam zaufali i przekazali coś najcenniejszego – podarowali muzeum oraz odwiedzającym nasze wystawy historię swojej rodziny, pamiątki często przekazywane z pokolenia na pokolenie – mówi Magda Komarzeniec, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Budowa wystawy możliwa była dzięki kompleksowemu projektowi inwestycyjnemu w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej.
W 2020 r. zakończyła się inwestycja współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 15 mln złotych.
- Zakres prac modernizacyjnych objął znajdujące się w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej drewniane domy oraz letniskową willę. Dzięki termomodernizacji obiekty będzie można odwiedzać przez cały rok – mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
To nie był jednak koniec inwestycji na terenie parku.
- Ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Ochrona zabytków 2020" został odrestaurowany zabytkowy kościół pw. św. Andrzeja Boboli. Modernizacja objęła odnowienie elewacji budynku, renowację stolarki drzwiowej i okiennej, odświeżenie malowidła nad wejściem do kościoła przedstawiające Andrzeja Bobolę, patrona świątyni. Kościół był ostatnim obiektem na terenie Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej, który doczekał się bardzo potrzebnych prac budowlanych i konserwatorskich – dodaje Magda Komarzeniec, zastępca CMWŁ.
Wśród ubiegłorocznych inwestycji należy także wspomnieć o doposażeniu pracowni konserwacji CMWŁ, które wpłynie na usprawnienie działań nad ochroną i digitalizacją zbiorów. Zakup wyposażenia to ważny element rozwoju instytucji, jednak równie istotne jest systematyczne wzbogacanie muzealnych zbiorów. W 2020 r. CMWŁ rozbudowało kolekcję współczesnej tkaniny artystycznej o cztery prace prezentowane na 16. Międzynarodowym Triennale Tkaniny, w tym dwie nagrodzone złotym medalem: „Listy do Heleny” Dobrosławy Kowalewskiej i „Solidarity” autorstwa Alex Younger. Do zbiorów odzieży CMWŁ trafiły natomiast dwie unikatowe kolekcje projektu Arkadiusa: „Virgin Mary Wears The Trousers” oraz „United States of Mind”.
Muzeum zrealizowało również sporo inicjatyw cyfrowych, szczególnie istotnych w dobie pandemii. W ramach rozbudowy cyfrowej platformy Digitex nie tylko zdigitalizowano kolejne 400 obiektów, ale także stworzono dwie wystawy cyfrowe: „Antoni Starczewski. Transpozycje” oraz „Mit Łodzi jako Ziemi Obiecanej”. Kolejne wystawy on-line publikowane za pośrednictwem serwisu Instagram, to efekt międzynarodowej inicjatywy Textile Culture Net, w ramach której Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podjęło współpracę z CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) w Hongkongu, Lottozero w Prato oraz TextielMuseum w Tilburgu. W ofercie cyfrowej CMWŁ pojawił się także E-przewodnik po obiektach związanych z imperium rodziny Geyerów. Pasjonaci historii i architektury znajdą w nim ciekawe opisy (także w wersji lektorskiej) oraz zdjęcia prezentujące te historyczne budynki dawniej i dziś.
- Większość wspomnianych projektów udało się zrealizować dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o łącznej wartości niemal 1 mln złotych, więc pod względem pozyskiwania funduszów zewnętrznych ubiegły rok był dla nas niewątpliwie bardzo szczęśliwy – podsumowuje Aneta Dalbiak, dyrektor CMWŁ.
Rezultaty zrealizowanych przedsięwzięć będzie można oglądać jak tylko muzeum ponownie otworzy się dla zwiedzających.
źródło: informacje prasowe
W 2020 roku została zakończona 16. – pod wieloma względami rewolucyjna – edycja Triennale, najstarsza i najważniejsza prezentacja zjawisk związanych z medium tkaniny. Edycja poświęcona jednemu tematowi przewodniemu – przekraczaniu granic, o wzbogaconej formule, spójnym charakterze, stanowiąca ważny komentarz do problemów współczesności.
16. Międzynarodowe Triennale Tkaniny zostało nagrodzone "Plastrem Kultury 2019" i uznane za wystawę roku w plebiscycie wyróżniającym najważniejsze łódzkie wydarzenia organizowanym przez Plaster Łódzki.
Znaczenie Triennale dostrzegają nie tylko mieszkańcy naszego miasta, ale również artyści z całego świata. Wśród nich znalazła się Hiroko Watanabe – japońska artystka, profesor Uniwersytetu Tama Art w Tokio, jurorka wielu wystaw oraz konkursów międzynarodowych, która odwiedziła Polskę podczas otwarcia 16. MTT. Doceniając znaczenie Triennale oraz zaangażowanie CMWŁ w popularyzację zjawisk związanych z medium tkaniny, artystka przekazała na rzecz muzeum darowiznę w wysokości 100 000 dolarów.
- Czujemy się zaszczyceni tym pięknym gestem. Przekazane środki pomogą nam w realizacji kolejnych przedsięwzięć mających na celu popularyzację dokonań i zjawisk w dziedzinie tkaniny artystycznej.– mówi Aneta Dalbiak, Dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Ubiegłoroczne Triennale stało się też inspiracją dla projektu „Punkty widzenia. Młodzi o Triennale”, do którego CMWŁ zaprosiło uczestników w wieku 8-14 lat. Ich zadaniem było spojrzenie na prezentowane podczas wystawy dzieła z własnej, osobistej perspektywy, a następnie przedstawienie swojej interpretacji muzealnej publiczności, m.in. podczas oprowadzań czy za pośrednictwem autorskich katalogów. Wyrazem uznania dla tego projektu oraz działań edukacyjnych CMWŁ jest nagroda w plebiscycie „Punkt dla Łodzi”, w którym mieszkańcy miasta zgłaszają pozytywne inicjatywy zrealizowane w Łodzi w minionym roku. Kapituła w kategorii „Inicjatywy” doceniła właśnie projekt CMWŁ.
W 2020 r. młodzi uczestnicy tego projektu podjęli się przygotowania wystawy na wybrany przez siebie temat. Tak powstała „Ziemia (p)oddana”, ekspozycja będąca opowieścią o relacji człowieka z naturą. Przestrzeń wystawy wypełniają prace ze zbiorów muzeum – wybrane i zinterpretowane przez młodych kuratorów i ich autorskie instalacje.
W minionym roku, z okazji 60-lecia działalności muzeum, powstała również wystawa „Działy otwarte / Działy zamknięte”, dla której punktem wyjścia stały się refleksje nad historią instytucji, specyfiką kolekcji i zmieniającą się rolą muzeów, przedstawione ze współczesnej perspektywy. Choć stworzona z myślą o jubileuszu muzeum, nie jest historycznym podsumowaniem dorobku CMWŁ, a swoistym laboratorium, w ramach którego instytucja otworzyła swoje zbiory – zarówno z kolekcji tkaniny artystycznej, przemysłowej, jak i odzieży – na interpretacje zaproszonych przez Martę Kowalewską kuratorów: Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej, Małgorzaty Markiewicz i Marcina Różyca oraz zaangażowanych w wystawę artystów.
Pod koniec roku CMWŁ zakończyło także budowę nowej wystawy stałej „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie historie”. Wystawa zlokalizowana w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej (dawniej: Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej) opowiada historię wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców. Losy bohaterów ukazane są na przestrzeni XIX i XX w. na tle zdarzeń historycznych i społecznych. Inspiracją dla tych mikrohistorii były rodzinne wspomnienia, pamiętniki i wywiady, będące zapisem historii mówionych najstarszych mieszkańców Łodzi.
- Wystawa „Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie” powstała dzięki zaangażowaniu ogromnego zespołu ludzi, ale także przy nieocenionym udziale mieszkańców naszego miasta. Łodzianie ogromnie nam zaufali i przekazali coś najcenniejszego – podarowali muzeum oraz odwiedzającym nasze wystawy historię swojej rodziny, pamiątki często przekazywane z pokolenia na pokolenie – mówi Magda Komarzeniec, zastępca dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Budowa wystawy możliwa była dzięki kompleksowemu projektowi inwestycyjnemu w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej.
W 2020 r. zakończyła się inwestycja współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 15 mln złotych.
- Zakres prac modernizacyjnych objął znajdujące się w Łódzkim Parku Kultury Miejskiej drewniane domy oraz letniskową willę. Dzięki termomodernizacji obiekty będzie można odwiedzać przez cały rok – mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
To nie był jednak koniec inwestycji na terenie parku.
- Ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Ochrona zabytków 2020" został odrestaurowany zabytkowy kościół pw. św. Andrzeja Boboli. Modernizacja objęła odnowienie elewacji budynku, renowację stolarki drzwiowej i okiennej, odświeżenie malowidła nad wejściem do kościoła przedstawiające Andrzeja Bobolę, patrona świątyni. Kościół był ostatnim obiektem na terenie Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej, który doczekał się bardzo potrzebnych prac budowlanych i konserwatorskich – dodaje Magda Komarzeniec, zastępca CMWŁ.
Wśród ubiegłorocznych inwestycji należy także wspomnieć o doposażeniu pracowni konserwacji CMWŁ, które wpłynie na usprawnienie działań nad ochroną i digitalizacją zbiorów. Zakup wyposażenia to ważny element rozwoju instytucji, jednak równie istotne jest systematyczne wzbogacanie muzealnych zbiorów. W 2020 r. CMWŁ rozbudowało kolekcję współczesnej tkaniny artystycznej o cztery prace prezentowane na 16. Międzynarodowym Triennale Tkaniny, w tym dwie nagrodzone złotym medalem: „Listy do Heleny” Dobrosławy Kowalewskiej i „Solidarity” autorstwa Alex Younger. Do zbiorów odzieży CMWŁ trafiły natomiast dwie unikatowe kolekcje projektu Arkadiusa: „Virgin Mary Wears The Trousers” oraz „United States of Mind”.
Muzeum zrealizowało również sporo inicjatyw cyfrowych, szczególnie istotnych w dobie pandemii. W ramach rozbudowy cyfrowej platformy Digitex nie tylko zdigitalizowano kolejne 400 obiektów, ale także stworzono dwie wystawy cyfrowe: „Antoni Starczewski. Transpozycje” oraz „Mit Łodzi jako Ziemi Obiecanej”. Kolejne wystawy on-line publikowane za pośrednictwem serwisu Instagram, to efekt międzynarodowej inicjatywy Textile Culture Net, w ramach której Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podjęło współpracę z CHAT (Centre for Heritage, Arts and Textile) w Hongkongu, Lottozero w Prato oraz TextielMuseum w Tilburgu. W ofercie cyfrowej CMWŁ pojawił się także E-przewodnik po obiektach związanych z imperium rodziny Geyerów. Pasjonaci historii i architektury znajdą w nim ciekawe opisy (także w wersji lektorskiej) oraz zdjęcia prezentujące te historyczne budynki dawniej i dziś.
- Większość wspomnianych projektów udało się zrealizować dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o łącznej wartości niemal 1 mln złotych, więc pod względem pozyskiwania funduszów zewnętrznych ubiegły rok był dla nas niewątpliwie bardzo szczęśliwy – podsumowuje Aneta Dalbiak, dyrektor CMWŁ.
Rezultaty zrealizowanych przedsięwzięć będzie można oglądać jak tylko muzeum ponownie otworzy się dla zwiedzających.
źródło: informacje prasowe
Kategoria
WiadomościAdres
ul. Piotrkowska 282, 93-034 ŁódźKontakt
www.muzeumwlokiennictwa.pltel.: 42 683 26 84
email: sekretariat@cmwl.pl