Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 6 =

Nowoczesne Muzea i Galerie „Interaktywna Edukacja"

10 lipca w Warszawie spotkali się muzealnicy, pracownicy samorządów, animatorzy kultury z całej Polski, a także przedstawiciele czołowych firm branży IT aby wziąć udział w XIII seminarium z cyklu Nowoczesne Muzea i Galerie „Interaktywna Edukacja w Muzeum”.

10 lipca w Warszawie spotkali się muzealnicy, pracownicy samorządów, animatorzy kultury z całej Polski, a także przedstawiciele czołowych firm branży IT aby wziąć udział w XIII seminarium z cyklu Nowoczesne Muzea i Galerie „Interaktywna Edukacja w Muzeum”.

 

Wystąpienia i dyskusje dotyczyły kondycji instytucji muzealnych w Polsce w kontekście nowoczesnych technologii. Próbowano odpowiedzieć na pytania: jak powinno się planować interaktywne działania edukacyjne w muzeum, jak łączyć tradycję z technologiami informatycznymi i jak utrzymać unikatowość wystaw? Zagadnieniom tym poświęcone były wystąpienia Julii Nowickiej z Centrum Nauki Kopernik, Konrada Pyzela z Pałacu w Wilanowie, Moniki Matwiejczuk, Łukasza Kubackiego z Muzeum Historii Polskim, Alicji Knast - Dyrektora Generalnego Wystawy Głównej w Muzeum Historii Żydów Polskich, kuratora wystawy w Muzeum Chopina w Warszawie. Swoją koncepcję nowoczesnej edukacji w muzeum przedstawili także prof. dr hab. Dorota Folga-Januszewska z Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i prof. dr hab. Łukasz Turski Przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik, związany z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz Uniwersytetem kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

 

Dyskutowano nie tylko o nowoczesnych, interaktywnych wystawach w przestrzeni muzealnej, ale i zaprezentowano  niezwykle ciekawe pomysły na udostępnianie zasobów muzealnych w sieci: wortal Muzeum Pałacu w Wilanowie (http://www.wilanow-palac.pl/) i realizowany projekt Wirtualne Muzea Małopolski (digitalizacja wybranych obiektów z 35 muzeów z regionu i udostepnienie ich on-line wraz z pakietem edukacyjnym).

 

Prelegenci wielokrotnie zwracali uwagę na konieczność planowania działań muzeum (w tym w szczególności w zakresie marketingu), prowadzenia przez muzea badań potrzeb odbiorców i dostosowywania oferty muzeum do zmieniających się oczekiwań publiczności. Zauważono, że sama nazwa „muzeum” w erze Internetu nie budzi pozytywnych skojarzeń, tymczasem kolejki odwiedzających pod nowoczesnymi centrami nauki i interaktywnymi muzeami – takim jak Muzeum Chopina w Warszawie ciągle rosną. Na czym polega ich sukces? Istotne jest to, że nowoczesne instytucje, poza prezentacją eksponatów są miejscami, gdzie rozbudza się ciekawość świata, samodzielnie zdobywa się wiedzę i nowe doświadczenia. Zwiedzanie nowoczesnego muzeum integruje pokolenia i co najważniejsze – towarzyszą mu emocje – niezwykle ważne w procesie uczenia się.

 

Zagadnienia poruszone na konferencji są bardzo istotne także dla wszystkich muzeów działających w województwie łódzkim. Wkrótce swoją pierwszą wirtualną i interaktywną wystawę otworzy łódzkie Centralne Muzeum Włókiennictwa. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie również w naszym regionie będzie okazja do spotkania muzealników i przedyskutowania kwestii nowoczesnej edukacji w muzeach.