Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =

Nowa adaptacja Gilgamesza w Filharmonii Łódzkiej

Zapraszamy na niezwykle oryginalną i w pełni muzyczną adaptację jednego z najstarszych zachowanych poematów egipskich "Gilgamesz" z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego. Prawykonanie "Gilgamesza" odbędzie sie podczas koncertu 14 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej.

Prawykonanie "Gilgamesza" odbędzie sie podczas koncertu 14 kwietnia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Łódzkiej.

„GILGAMESZ” – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Chór: Joanna Chmielecka, Sandra Gierzek, Dominika Jarosz, Majka Justyna, Joanna Kłos, Milena Kranik, Dominika Krzyżanowska, Sean Palmer, Kuba Pałys, Justyna Sobieraj-Bednarek, Elina Toneva, Dara Weinberg. Altówka: Paweł Odorowicz Kontrabas: Wojciech Traczyk Instrumenty perkusyjne: Hubert Zemler Kwartet smyczkowy Befane: 1 skrzypce - Kamila Wójcicka-Maciaszczyk, 2 skrzypce Małgorzata Kwaśniak, altówka - Małgorzata Sielatycka-Sobczyk, wiolonczela - Zofia Łęczycka
Konsultacja literacka: Dara Weinberg „Który głębię widział Który wszytko poznał Tajemnice widział Wszystko pojął...”

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru. Podczas koncertu zaprezentowanych zostanie 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają się współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata i wciąż aktualnych pytań i emocji. Oryginalne, akadyjskie partie wokalne oparte na tekście zapisanym pismem klinowym na kamiennych tablicach pochodzących z II tys.p.n.e., przeplatane będą pieśniami w polskim tłumaczeniu. Całość wykona 12 osobowy chór złożony z artystów posiadających różnorodne doświadczenie muzyczne i teatralne.

Towarzyszyć im będzie zespół muzyczny w składzie: Paweł Odorowicz (altówka), Wojciech Traczyk (kontrabas), Hubert Zemler (instrumenty perkusyjne) oraz kwartet smyczkowy.

Tomasz Krzyżanowski - kompozytor, aranżer, producent, i multiinstrumentalista. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych, filmów, performance, projektów artystycznych. Na stałe współpracuje z Teatrem CHOREA z Łodzi, w którym od 2004r. kieruje pracą muzyczną. Od 2011r. prowadzi w Łodzi Wielki Chór Młodej Chorei. Od roku 2006 wraz z Teatrem CHOREA regularnie prowadzi warsztaty muzyczno-teatralne na całym świecie dla aktorów, muzyków, tancerzy, performerów (min: w RedCat i Calarts w Los Angeles, w Centrum Sztuki w Delfach, w Meyerhold Center w Moskwie, w Teatrze Atalaya w Sevilli, na Giving Voice w Aberystwith). Autor muzyki do spektakli: Gry w Pana Cogito, Grotowski – próba odwrotu i Bachantki w reż. Tomasza Rodowicza, Tehillim/Psalmy w reż. Pawła Passiniego, Antygona w reż. Doroty Porowskiej,TOV w reż. Rosanny Gamson, Koguty, Borsuki i inne kozły, Córka swojej matki w reż. Igi Załęcznej, Mnemotechniki w reż. Leny Rogowskiej. Skomponował muzykę do widowiska Oratorium Dance Project z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej oraz 100 tancerzy i chórzystów amatorów, uznanego za najważniejsze wydarzenie artystyczne 2011 roku i nagrodzonego Energią Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt realizowany jest przy udziale środków z budżetu Województwa Łódzkiego.

Koncert „Gilgamesz” realizowany jest we współpracy Teatru CHOREA i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Janusz Adam Biedrzycki
j.biedrzycki@fabrykasztuki.org