Listopadowa odsłona Kalejdoskopu!
Jest już listopadowy "Kalejdoskop"! Bohaterką okładki i rozmowy miesiąca jest aktorka i śpiewaczka Emilia Klimczak, a temat rozmowy to musical i edukowanie nowego pokolenia jego artystów. Co jeszcze przeczytacie w najnowszym numerze?
Czy będziemy mieć niedługo nową strategię dla kultury w Łodzi? Co z dotychczasową – czy w ogóle była realizowana? Czy takie dokumenty są potrzebne?TEMAT NUMERU: Po co są strategie dla kultury
"Otwarta formuła miasta"
Urzędnik ma zdecydować? Przeprowadzamy głosowanie? Tam, gdzie będzie pięć głosów więcej, tam będzie racja? Ja byłbym za formułą społeczno-ekspercką. Niech niezależny ekspert oceni, co jest bardziej potrzebne – mówi Robert KOZIELSKI, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, twórca nowej strategii dla Łodzi. Rozmawia Piotr GROBLIŃSKI.
„Mamy tu pewną przestrzeń i dwie skrajne postawy, które trzeba wypośrodkować. W pierwszej mamy artystów i miasto, które ma ich „eksploatować”, wykorzystywać ich dorobek. Według drugiej filozofii urzędnik nie wchodzi w sferę kultury artystycznej, bo się na tym nie zna. Nasza idea polega na tym, że urzędnicy nie decydują, co jest w sztuce dobre, a co złe, nie mówią, która poezja jest wartościowa, a która nie. Chodzi o stworzenie mechanizmów rozwoju wartościowej kultury. Gdy zaczniemy przypisywać miastu rolę sprawczą, twórcy zaczną się temu przeciwstawiać”.
- -
„Dajmy mieszkańcom coś „ekstra”. Ale najpierw to, co podstawowe. Tezy do nowej strategii”.
Czyli tezy sformułowane przez Michała LACHMANA, wykładowcę i prodziekana ds. studenckich na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego.
„Priorytetem miasta nie powinna być wyłącznie promocja marki. Należy wesprzeć rozwój konkretnych przedsięwzięć i wzmocnić konkretne środowiska – czyli połączyć ogólne idee i założenia strategii ze zdefiniowanymi zadaniami do wykonania, instytucjami do wsparcia, zdarzeniami do rozwinięcia”.
„Strategia miasta powinna polegać na otwartym dialogu ze środowiskami kultury w mieście – dialogu inicjowanym przez miasto. Należy włączyć twórców i animatorów w decydowanie o kulturze i w częściową odpowiedzialność za jej planowanie i rozwój. Łódzcy twórcy muszą czuć się odpowiedzialni za kształtowanie kultury, ich wiedza i doświadczenie powinny być doceniane”.
- -
„Teoria działań pozorowanych w praktyce”
Przygotowując Strategię Rozwoju Kultury 2020+, postawiliśmy szereg ważnych pytań, m.in. o finansowanie kultury. Przeszły bez echa. Dla decydentów kluczowy był sam dokument, który poszedł do szuflady, pozbawiony narzędzi do oceny realizacji postawionych celów. Osłabiło to sens tworzenia Strategii – mówi Tomasz MAJEWSKI, współautor założeń dokumentu. Rozmawia Łukasz KACZYŃSKI.
Starając się sformułować priorytety, doprowadziliśmy do określonej reakcji i dzięki temu pojawiła się – w znaczeniu cybernetycznym – „nowa wiedza w systemie”. Że po stronie miasta nikt nie chce realizacji tej Strategii. Nie znamy kultury empirycznej mieszkańców, nie mamy wiedzy o realnym „ukrytym” programie instytucji kultury, ale już wiemy, że są silni aktorzy instytucjonalni, którzy nie chcą zaproponowanego programu (wolą ciszę wokół siebie i status quo).
- - - -
Ponadto, z Piotrem Kardasem rozmawiano o przenoszeniu ogólnopolskiego festiwalu do sieci, z Tope i Kacprem Ogniem o tworzeniu otwartej offowej galerii w miejscu dawnego klubu „Fabryka”.
Felietoniści piszą o samotności, piekle, niebie i tłumaczeniu Ulissesa, a Piotr Salata-Kochanowski o… deszczowych ogrodach.
Więcej informacji o najnowszym numerze: https://www.e-kalejdoskop.pl/wiadomosci-a230/kalejdoskop-11/20-co-w-numerze-r9677
Jak kupić "Kalejdoskop"?
Numer 11/20 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury, punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press w salonach empik i łódzkiej Księgarni Do Dzieła (Próchnika 3).
A także w prenumeracie:
- redakcyjnej - część kosztów wysyłki każdego numeru bierzemy na siebie, a prenumerata powiązana jest z prezentami dla kupujących - na początek każdy otrzymuje antologię naszych felietonów (i nie tylko) "The best Of.. Kalejdoskop. Felietony": TUTAJ
- dostępnej od lat via Ruch (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu): TUTAJ
Kategoria
Wiadomości