Letni Kinematograf
W pięknej scenerii XIX-wiecznego pałacu Karola Scheiblera (siedzibie Muzeum Kinematografii) i sąsiadującego z nim parku Źródliska zaprezentowane zostaną głośne, wysmakowane stylistycznie obrazy z historii kina, których wspólnym wątkiem jest fantastyka, surrealna poetyka, groza. Kto wie – może w plenerowych projekcjach przy świetle księżyca uczestniczyć będzie sam Nosferatu – wampir?
W pięknej scenerii XIX-wiecznego pałacu Karola Scheiblera (siedzibie Muzeum Kinematografii) i sąsiadującego z nim parku Źródliska zaprezentowane zostaną głośne, wysmakowane stylistycznie obrazy z historii kina, których wspólnym wątkiem jest fantastyka, surrealna poetyka, groza. Kto wie – może w plenerowych projekcjach przy świetle księżyca uczestniczyć będzie sam Nosferatu – wampir?
W ramach każdego seansu odbędą się prelekcje, konkursy z nagrodami i projekcje filmów krótkometrażowych. Jeśli aura będzie niekorzystna, pokaz zostanie przeniesiony do kina Kinematograf, jeśli będzie ładna pogoda projekcje odbędą się na dziedzińcu Muzeum. WSTĘP WOLNY
Organizatorzy: Urząd Miasta Łodzi, Muzeum Kinematografii w Łodzi
W programie:
19.07 czwartek 21.30 Podróż na księżyc (1902), Francja, 7’ reżyseria: Georges Méliès Nosferatu – symfonia grozy (1922), 94’ reżyseria: Friedrich Wilhelm Murnau • Projekcja z improwizacją muzyczną w wykonaniu Alexandry Kędry
26.07 czwartek 21.30 Nadja (1994), 93' reżyseria: Michael Almereyda
2.08 czwartek 21.00 Głowa do wycierania (1977), 90’ reżyseria: David Lynch
9.08 czwartek 21.00 Antena (2007), 90’ reżyseria: Esteban Sapir
16.08 czwartek 20.30 Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (1964), 183' reżyseria: Masaki Kobayashi
23.08 czwartek 20.30 Melancholia (2011), 130’ reżyseria i scenariusz: Lars von Trier
Opisy filmów:
• 19.07 czwartek 21.30 Podróż na księżyc (1902), Francja, 7’ reżyseria: Georges Méliès Arcydzieło kina niemego o fantastycznej podróży grupy naukowców na księżyc. Nosferatu – symfonia grozy / Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922), Niemcy; 94’ reżyseria: Friedrich Wilhelm Murnau; scenariusz (na podstawie powieści Brama Stokera „Dracula”): Henrik Galeen; zdjęcia: Fritz Arno Wagner, Gunther Krampf; obsada: Max Schreck, Alexander Granach, Gustav von Wangenheim, Greta Schröder „Nosferatu”, niemy obraz z nurtu ekspresjonizmu niemieckiego, do dziś pozostaje jednym z bardziej inspirujących filmów w historii kina. Wcielający się w postać wampira Max Schreck wywiązał się ze swojej roli tak dobrze, że pojawiły się plotki, iż on sam jest krwiopijcą. Rok 1838, hanzeatyckie miasto Wisborg. Ze swojego zamku w Karpatach przypłynął tu graf Orlok, znany jako Nosferatu. Jest wampirem: w dzień śpi w trumnie, nocą wysysa krew niewinnych ofiar. Do miasta ściągnął go wizerunek pięknej żony agenta handlowego, który przybył do niego w interesach. • Projekcja z improwizacją muzyczną w wykonaniu Alexandry Kędry
• 26.07 czwartek 21.30 Nadja (1994), USA; 93’ reżyseria i scenariusz: Michael Almereyda; zdjęcia: Jim Denault; muzyka: Simon Fisher-Turner; obsada: Elina Löwensohn, Galaxy Craze, Peter Fonda, David Lynch, Karl Geary Producentem filmu jest David Lynch, który wystąpił także w jednej z ról drugoplanowych. „Nadja” nosi ślady jego sposobu przedstawiania świata. To film wampiryczny w wydaniu postmodernistycznym – zwichrowany i melancholijny. Nadja, znudzona wieczną młodością wampirzyca, wabi kolejną ofiarę w celu zaspokojenia głodu krwi i życia. W trakcie pożywiania się ma wizję śmierci swojego ojca – hrabiego Drakuli. Zabił go Van Helsing przebijając serce drewnianym kołkiem. To szok dla Nadji, ale i szansa na inną przyszłość.
• 2.08 czwartek 21.00 Głowa do wycierania / Eraserhead (1977), USA; 90’ reżyseria i scenariusz: David Lynch; zdjęcia: Herbert Cardwell, Frederick Elmes; muzyka: David Lynch, Peter Ivers; obsada: Jack Nance, Charlotte Stewart, Allen Joseph, Jeanne Bates Debiut reżyserski Davida Lyncha, który już podczas studiów na filadelfijskiej Akademii Sztuk Pięknych dał się poznać jako twórca surrealistyczny, nie podążający utartymi ścieżkami, lecz poszukujący własnej drogi artystycznej. Spencer żyje w przemysłowym mieście, w którym panuje wszechobecny hałas. Spotyka się z Mary X, epileptyczką, która rodzi jego dziecko – odrażającego mutanta.
• 9.08 czwartek 21.00 Antena, La Antena (2007), Argentyna; 90’ reżyseria i scenariusz: Esteban Sapir; zdjęcia: Cristian Cottet; muzyka: Leo Sujatovich; obsada: Alejandro Urdapilleta, Valeria Bertuccelli, Julieta Cardinali, Rafael Ferro, Raúl Hochman Niepowtarzalny, wysmakowany wizualnie niemy film, odwołujący się do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, zwłaszcza do dzieł Fritza Langa i Friedricha Wilhelma Murnaua. Miasto bez Głosu rządzone jest przez Pana TV. Odebrał on mieszkańcom głos i przejął całkowitą kontrolę nad każdym wypowiadanym słowem oraz każdym przedstawianym obrazem. Zmusił ich do jedzenia wyłącznie żywności swojej własnej produkcji, zwanej „telepokarmem”. W tajemnicy pracuje nad hipnotyzującym urządzeniem, które ma mu pomóc w zawładnięciu umysłami obywateli. Jedyną osobą w mieście, która posiada głos, jest piękna piosenkarka telewizyjna.
• 16.08 czwartek 20.30 Kwaidan, czyli opowieści niesamowite / Kaidan (1964), Japonia; 183’ reżyseria: Masaki Kobayashi; scenariusz (na podstawie powieści Lafcadio Hearn pod tym samym tytułem): Yôko Mizuki; zdjęcia: Yoshio Miyajima; muzyka: Tôru Takemitsu; obsada: Michiyo Aratama, Misako Watanabe, Rentarô Mikuni, Kenjiro Ishiyama, Ranko Akagi, Tatsuya Nakadai „Kaidan” to buddyjskie opowieści o śmiertelnikach, którzy napotykają na swojej drodze potężne nadprzyrodzone siły i często nie są w stanie ani ich pokonać, ani pojąć. Cztery klasyczne japońskie historie grozy przełożył na ekran Masaki Kobayashi, twórca „Harakiri” i „Buntu”. Powstał film o hipnotycznej mocy i atmosferze, nagrodzony Srebrną Palmą na festiwalu filmowym w Cannes (1965).
• 23.08 czwartek 20.30 Melancholia (2011), Dania, Francja, Niemcy, Szwecja, Włochy; 130’ reżyseria i scenariusz: Lars von Trier; zdjęcia: Manuel Alberto Claro; obsada: Charlotte Gainsbourg, Kirsten Dunst, Kiefer Sutherland, Alexander Skarsgård, Charlotte Rampling Autorskie spojrzenie von Triera na kino katastroficzne; dekadencki, piękny film o końcu świata. Po incydencie na konferencji prasowej i uznaniu reżysera przez festiwal w Cannes za persona non grata, tytuł został wyeliminowany z konkurowania o Złotą Palmę. Głównymi bohaterkami „Melancholii” są dwie siostry. Młodsza wychodzi właśnie za mąż, gdy okazuje się, że do Ziemi niebezpiecznie zbliża się inna planeta, grożąc końcem świata. Muzeum Kinematografii w Łodzi