Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =

Koncert Symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej

Laureatów 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego usłyszymy podczas koncertu symfonicznego, który odbędzie się 11 listopada o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

KONCERT SYMFONICZNY
w ramach nagrody pozaregulaminowej w 15. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu

11 LISTOPADA 2016 /PIĄTEK /19.00

Wykonawcy: Veriko Tchumburidze (Gruzja/Turcja) – skrzypce (I nagroda), Seiji Okamoto (Japonia) – skrzypce (II nagroda), Richard Lin (Tajwan/USA) – skrzypce (V nagroda)
Piotr Sułkowski – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej

Veriko Tchumburidze grę na skrzypcach rozpoczęła pod kierunkiem S. Yunkuş w wieku 4 lat. Następnie kształciła się w klasie prof. L. Tchumburidze w Państwowym Konserwatorium w Mersinie i pod kierunkiem D. Schwarzberg w wiedeńskiej Hochschule für Musik jako stypendystka „Young Musicians on World Stages”. Zdobyła pierwsze nagrody w Konkursie Skrzypcowym „Gülden Turali”, Państwowym Konkursie w Gruzji oraz VII Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Muzyków im. P. Czajkowskiego. W 2013 r. otrzymała zaproszenie do udziału w kursie mistrzowskim organizowanym przez Akademię S. Ozawy oraz w Festiwalu Verbier w Szwajcarii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem A. Chumachenco. Występowała jako solistka z orkiestrami symfonicznymi w Eskişehirze, Istambule, Izmirze i Bursie oraz z Brandenburską Orkiestrą Kameralną. Obecnie kontynuuje naukę w klasie A. Chumachenco w Musik Hochschule w Monachium. Gra na instrumencie J.B. Vuillaume z 1845 roku.

Seiji Okamoto gra na skrzypcach od 3 roku życia. W 2014 r. jako pierwszy spośród skrzypków pochodzenia azjatyckiego zdobył I nagrodę w 19. Międzynarodowym Konkursie im. J.S. Bacha w Lipsku. Jest też laureatem I nagrody 60. Konkursu Muzycznego Studentów Japońskich (Tokio), II nagrody i nagrody specjalnej Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Canettiego (Włochy) i innych. Studiował pod kierunkiem K. Nakazawy, K. Sawy, G. Pouleta, P. Amoyala oraz H. Zacka. Uczestniczył w kursach prowadzonych przez uznanych pedagogów, m.in. P. Vernikova, O. Krysę, R. Pasquiera, R. Daugareila i innych. Obecnie studiuje w tokijskim Uniwersytecie Sztuki. Koncertował oraz grał recitale nie tylko w Japonii, ale również w Niemczech, Austrii, we Włoszech, Chorwacji, USA oraz w Korei Płd. Gra na instrumencie Januariusa Gagliano, Włochy 1754 (użyczonym przez Nippon Violin C.O. LTD.).

Richard Lin urodzony w Phoenix w Arizonie wychowywał się na Tajwanie. W wieku 16 lat powrócił do Stanów Zjednoczonych, by uczyć się u G. Lee. Ukończył Curtis Institute of Music w klasie A. Rosanda. Stopień licencjata uzyskał w Juilliard School w klasie L. Kaplana. Zdobywca licznych nagród na konkursach, otrzymał m.in. III nagrodę na Konkursie im. J. Joachima, I nagrodę i Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Sendai, II nagrodę i Nagrodę za najlepsze wykonanie utworu zamówionego na Międzynarodowy Konkurs M. Hilla. Zdobył dwukrotnie nagrodę „Chi-Mei Artist Prize”. Występował jako solista z orkiestrami Sendai Philharmonic, Aucland Philharmonic, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajwanu oraz Orkiestrą Symfoniczną Singapuru. Dawał recitale solowe na Tajwanie i w USA.

Program: Felix Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 (wykonawca: Richard Lin), Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 (wykonawca: Seiji Okamoto), Dmitrij Szostakowicz – I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77 (wykonawca: Veriko Tchumburidze)

Spotkanie przedkoncertowe (g. 18.15-18.45) poprowadzi Piotr Matwiejczuk, Program 2 Polskiego Radia.

 

WERNISAŻ WYSTAWY
11 LISTOPADA 2016 /PIĄTEK /18.00

Przed piątkowym koncertem w foyer przy Sali Kameralnej odbędzie się wernisaż wystawy indywidualnej prof. Rafała Sobiczewskiego pt. „Electronic Sound”. Prace będzie można oglądać do 11 grudnia w godzinach 10.00-19.00. Wstęp wolny. Zapraszamy!

Rafał Sobiczewski urodził się w 1970 roku w Łodzi. Malarz, profesor nadzwyczajny łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Prowadzi Pracownię Intermedialnych Działań na Płaszczyźnie na Wydziale Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi. Uczestnik wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. W latach 2011-2015 pełnił funkcję prezesa w Stowarzyszeniu Kultura Aktywna. Kurator wystaw, twórca projektów artystycznych.

A oto autokomentarz prof. Sobiczewskiego:
Prawdopodobnie każdy, kto doświadcza długich godzin spędzanych podczas tworzenia, np. malowania obrazów, wie, jak ważna potrafi być słuchana w trakcie pracy muzyka. Zazwyczaj bywa jedynym sprzymierzeńcem wspierającym nas w trakcie nie zawsze łatwego czasu spędzonego w pracowni. Oddziałuje na twórcę na różnych poziomach, począwszy od działania pobudzającego zmysły (synestezja), przez działanie stymulujące aktywność, aż po znacznie głębszy wpływ, w konsekwencji którego odciska się w formie dzieła – w jego konstrukcji. Mając okazję do wypowiedzi na temat ważnych dla mnie inspiracji zazwyczaj pomijałem muzykę obawiając się sugerowania zbyt prostych analogii i interpretacji. Z drugiej jednak strony niewspominanie o muzyce jest niczym mówienie półprawdy, gdyż bez niej moje obrazy prawdopodobnie by nie powstały, a na pewno nie takie, jakimi są. Muzyka poza wszystkim inspirowała mnie również jako sfera nieskrępowanej wolności i artystycznego eksperymentu, stąd moje zainteresowanie szeroko rozumianą muzyką elektroniczną, będącą jednym z owoców poszukiwań współczesnej muzyki poważnej. Począwszy od Johna Caga, Karlheinza Stockhausena, Alvina Luciera aż po Zbigniewa Karkowskiego i muzykę noise. Szczególnie ta ostatnia jest ściśle związana z moim zainteresowaniem wszechobecnym obrazem elektronicznym. Pozostaje pytanie: czy odbiorca patrząc na tak powstały obraz ma szansę tę muzykę ,,usłyszeć”? 

Milena Ostrowska
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina